Csecsemő alvászavar – a leggyakoribb alvászavarok

SHARE
, / 7068

Alszik a baba pihen a mama

Minden egyes csecsemő alvászavar az őrületbe tud kergetni bennünket szülőket.

Lehet, hogy a többségük nem tűnik jelentősnek, mégis a tény, hogy bár minden idegszálunkkal segíteni szeretnénk a kis csecsemőnek, de esetleg nem sikerül, vagy egyáltalán nem is tudjuk, hogyan kellene nekilátni, megkeserítheti a család életét.

A leggyakoribb csecsemő alvászavarok

  • nehezen megy az esti elaltatás
  • gyakori vagy hosszú időn keresztül jelentkező éjszakai felébredések
  • egyre korábbi hajnali ébredések

Ezek mögött meghúzódhatnak orvosi problémák, de sok esetben szoktatási, életviteli, környezeti okai vannak amellett, hogy tudomásul kel venni a csecsemők egyedi jellemzőit, szokásait.

Ha csecsemő altatási problémákkal szembesülsz, beszéld meg a gyerekorvosoddal, védőnőddel, hogy az orvosi eredetű hátteret ki lehessen zárni.

Ha ezeket a csecsemő alvászavarokat kizártad, akkor keresheted a zavarok okát a baba környezetében.

Az alvászavarok és a baba életkora

Az alvászavarok hátterének megértéséhez, a megoldás megtalálásához az egyik legfontosabb, hogy figyelemmel kell legyél a baba életkorára.

A kis újszülött csecsemőnél, és egy nagyobb babánál ugyanaz a jelenség más-más megoldást kíván.

Egy pár hetes csecsemőtől nem várhatod el, hogy minden egyes este azonos időben aludjon el, még egy nagyobb baba esetében, amikor már jól berögzült alvási forgatókönyv szerint élitek az életeteket, már problémaként lehet felfogni, ha nem tudtok naponta nagyjából ugyanabban az időben ágyba jutni.

Csecsemő alvászavarok (6 hónap alatt)

Természetes, 24 órás ciklus

Ha a babánál nem alakul ki a természetes, 24 órás napokhoz igazodó ciklus, akkor az alvás problémákban is jelentkezhet.

Míg a szülők, a nagyobb testvérek 24 órás napokat megszokva éljük az életet, ha ehhez nem illeszkedik a csecsemő napi ciklusa, addig nem várhatjuk a nagy alvási harmóniát.

Ennek a periódusnak a csökkentését el tudod érni, ha nappal nem húzod be a függönyöket, nem csinálsz sötétet a nappali alvásokhoz.

Este pedig ellenkezőleg. Ne lámpafénynél altasd a csecsemődet, hanem teremts körülötte nyugodt, de fénymentes környezetet.

Alvás előtti túlstimulálás

Ha a csecsemővel játszatok még egy kicsit lefekvés előtt, vagy gesztikulálva, izgalmasan hangsúlyozva mesélsz neki alvás előtt, az bizony nem megnyugtatni fogja, hanem természetes módon éberebbé teszi, fokozza a figyelmét.

Ezzel szemben akár már 2-3 órával az esti altatás előtt törekedj arra, hogy monoton, szokásos tevékenységek kövessék egymást, ami hozzájárul, hogy természetes módon elálmosodjon a csecsemő.

Túl gyors éjszakai reakciók

Sok szülő a legkisebb éjszakai neszre is azonnal reagál. Odaszalad a csecsemőhöz, hogy minden rendben van-e.

Ez természetes, de lehet, hogy ha zajt csapsz, azzal ébreszted fel a babát.

Lehet, hogy csak álmában, vagy félálomban csapott zajt.

Amit tehetsz, hogy vársz kicsit, vagy csak az ajtóig mész, és benézel, hogy minden rendben van-e.

Ha odamész, akkor se szólj hozzá, csak csendben ellenőrizd, hogy nincs-e gond.

A csecsemő altatásának túlzásba vitele

Túlzásba is lehet ezt vinni?

Vannak szülők, akik túl hevesen vetik magukat az altatásba, túl nagy felhajtást csapnak, amikor újra kell a felébredt csecsemőt altatni.

Ha szeretnéd, hogy hamar újraaludjon, a lehető legkisebbre mérsékeld vele a szociális kapcsolatot.

Vagyis:

  • ne beszélgess vele
  • ne kapcsold fel a villanyt
  • ne kapcsolj be altató zenét
  • ne mosolyogj rá

Legyen minden sötét, unalmas, csendes.

Ellenkező esetben a csecsemő örül, hogy megjött anyuci, és végre vele foglalkozik. Nincs is számára ennél nagyobb boldogság, mint veled játszani, veled kapcsolatot létesíteni.

A konzisztencia hiánya az altatásban

A kialvatlan, fáradt szülők nagyon gyorsan és könnyen letérnek az elkezdett útról egy kis nyugalom érdekében.

Újabb és újabb módszereket vetnek be, hátha az fog működni az ő kisbabájuknál.

Azt érik el vele, hogy a csecsemő nem tudja, hogy mit akarnak tőle, nem látja a kialakuló, azonos mintákat, amit követhet.

Nem csodálkozhatsz, ha ebből nem alvás lesz, hanem újabb próbálkozásokkal teli, kialvatlan éjszakák és nappalok.

Legyél következetes, azzal többet segíthetsz, mint az újabb baba alvás módszerekkel.

A csecsemő alvászavar 90%-ban orvosi okokra (ezt zárd ki mindjárt az elején), vagy a fentiekre vezethető vissza.

Címlap fotó: Harald Groven @ Flickr CC

Alszik a baba pihen a mama

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Adatvédelmi szabályzat További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát. Adatvédelmi szabályzat

Bezárás